Kredsløb & Forvandling, 1. del.
200 x 265 cm. 64 lertøjsfliser malet med begitning og brændt med blank overglasur. 2023.

Kredsløb & Forvandling, 2. del.
200 x 290 cm. 72 lertøjsfliser malet med begitning og brændt med blank overglasur. 2023

SOLEN lyser SKYER driver VAND løber TRÆER vokser FUGLE flyver BLIKKET vandrer

SOLEN lyser SKYER driver VAND løber TRÆER vokser FUGLE flyver BLIKKET vandrer

KREDSLØB & FORVANDLING

Er en fællestitel, og et tema, for de 2 store keramiske malerier jeg har udført til LYSHOLT, som er en helt ny institution i Ikast-Brande Kommune, der åbner sidst i august 2023. Malerierne er hver ca. 2 x 3 meter, og består af lertøjsfliser malet med begitning og brændt med en blank overglasur, og er muret op på væggene i hver af de 2 større overdækkede terrasser i bygningen, som et todelt værk udformet stedsspecifikt til huset og, i bogstavelig forstand, integreret i bygningen med en markant og synlig placering. 

LYSHOLT er et dagtilbud med specialskole og børneterapi, der skal rumme 180 børn i alderen 0 - 16 år. Bygningen er udført med ét samlende tag, der favner alle husets aktiviteter og de overdækkede terrassearealer. De overdækkede arealer og indgange er med til at give bygningen et dynamisk og levende udtryk. Alle områder i huset skal fungere sammen i et fællesskab, hvor man får synergi og glæde af at bo under samme tag, og at være i samme hus.

Byggeri: Ikast-Brande Kommune, /Gjørtz/Andersen/Arkitekter, Pentabyg A/S
Keramiker : Bjarne Puggaard

MATERIALE

Allerede ved det første møde i Ikast, i foråret 2022, var den første indskydelse at arbejde med et keramisk værk til bygningen.

I de senere år har jeg malet, med begitning, en række keramiske krukker: Hornbæk Krukken ved Galleriet Hornbæk. Det har været nyt for mig, og arbejdet med krukkerne har givet mig en ny oplevelse og erfaring af maleriske muligheder, som jeg har valgt at gå videre med som metode i mit maleri.

Det keramiske i denne sammenhæng består i højere grad i overfladen end i formen, som man ellers forbinder keramik med som f.ex. i krukker eller relieffer. Det er keramisk maleri som flade. Men materialet har alligevel så meget “krop” at det også har skulpturelle egenskaber, idet der opstår relief-agtige virkninger. Begitning er sådan set en slags slam eller mudder der indeholder metal-oxider der farves ved brænding.

Materialet gør sig også bemærket ved at adskille sig markant fra husets øvrige materialer som: linoleumsgulve, betonlofter, træ som krydsfinér paneler og dør/vindue rammer, malede vægge og betonlofter.

Materialet indgår også let med de øvrige materialer så det ikke fremstår som påfaldende kontrast. men snarere understøtter et mere organisk udtryk i bygningen.

Matrialet forekommer organisk i sit udtryk, og er blankt i overfladen, når det er behandlet med en overglasur, og reflektionerne bevirker at værket fremstår forskelligt alt efter belysning og hvor man selv er placeret i forhold til det. Hertil kommer at det er et robust materiale som ikke umiddelbart kan beskadiges. Det bidrager også med et langtidsholdbart lødigt æstetisk udtryk.

Det keramiske maleri kan fungere i stort format, og klart ses og fornemmes på afstand. Men det kan også betragtes på nært hold med fine detaljer i udførelsen. Ligesom at det kan fysisk berøres uden problemer, hvilket er en værdifuld egenskab i en institution med små børn.

Hornbækkrukke bemalet med begitning

PLACERING

Stort set alle vægge inde i bygningen består af akustikplader/lydvægge, som der er krav om, således at der stort set ikke er mulighed for at hænge noget op nogen steder.

Imidlertid blev jeg opmærksom på nogle markante vægge, som tydeligt ses indefra når man bevæger sig rundt i bygningen. De findes i de overdækkede terrasser som er 2 steder i ejendommen. Dels ved indgangen i den nordlige ende, og dels ved fællesrummets sydlige ende. Disse terrasser har også glasdøre indefra. Områderne udgør for mig at se nogle “omdrejningspunkter” for bevægelse rundt om i ejendommen.

På grund af vinduespartierne overfor væggene, fremstår disse 2 vægge tydeligt inde fra, og bliver på denne måde en væsentlig del af indendørs interiører. Terrasserne er under ejendommens samlede tag, og er derved en del af selve husets areal. Området bliver også en overgang mellem inde og ude, og derved begge dele, men henvender sig visuelt direkte til et blik fra indendørsarealet.

Kunstværket kommer til at markere netop dette forhold, og får derved flere funktioner. Når man ser det indefra “inviteres” man ud, og når man ser det i forbigående bevægelse på vej ind i bygningen, véd man at man er på vej ind. Ligesom at det også kan give anledning til at stoppe op, sanse og reflektere.

Grundplan af Lysholt hvor placeringen af de keramiske malerier er markeret med rødt.

Visualisering af maleri placeret- Fra præsentationen af projektet.

MOTIV

KREDSLØB & FORVANDLING - Ud af det ene springer det andet

Billederne tager udgangspunkt i kompositioner udført som mindre oliemalerier fra foråret 2022.

Det er abstrakte billeder, men det er alligevel tydeligt, at de har med natur at gøre. Et organisk udtryk er gennemgående.

Organiske former mødes, skjuler delvist hinanden, støder sammen, går i forbindelse og fortæller noget nyt. Bevægelser i netværk af organiske mønstre. Billederne bliver på den måde en baggrund for at tænke nye tanker. Det udfordrer aflæsningen og reflektionen hver gang det ses påny.

Det er gentagelser og variationer, som vi ser dem i naturen, men som vi også hører i musikken. Der er en tidslighed på spil, som bidrager til fornemmelsen af bevægelse og forandring, og som knytter sig til naturen og kroppen. I malerierne står penselstrøgene ved at være penselstrøg, så på den måde er den malende krop stadig tilstede i det færdige værk. En tidslighed der giver en oplevelse af krop, bevægelse og forandring, ligesom naturens bevægelighed og stadige forandring.

Billedets afgrænsede flade spiller en væsentlig rolle, idet den udgør det rum der arbejdes i. Men afgrænsningen er paradoksalt nok også grænseløsheden, fordi det enkelte billede forbinder sig med noget andet ud over billedrammen. I dette tilfælde det andet billede der er placeret andetsteds i bygningen. Hvert billede bliver på den måde en del af en større sammenhæng: forbundet og alligevel adskilt, men ikke alene.

Den geometriske men organiske struktur i billederne har fået et lille skub således, at alle billedelementer fremstår en anelse skæve og uregelmæssige. Og når man kigger på billederne kommer man i tvivl, som beskuer, over hvad det i virkeligheden er man ser. Det bliver umuligt at fastholde flere opfattelser på én gang. For enten ser du en figur, eller også ser du en baggrund i kompositionens forskellige lag.

Baggrunden hænger for mig at se sammen med livslange indgående studier og gengivelser af landskabers linjer, mønstre og farver, af kroppens og naturens former. Der tilsammen udgør et repertoire af organiske formfænomener, som er aflejret i håndens gentagne tilegnelse af kroppens og landskabsomers linjer, kurver, slyngninger, harmonier og disharmonier. Det er en samling af grundlæggende former, der gentages, kombineres og varieres, og nye former og udtryk opstår.

KREDSLØB & FORVANDLING - Ud af det ene springer det andet

Balancen mellem tegn og billede i et abstrakt maleri er som et dynamisk samspil mellem form og indhold. Brug af ​​organiske former og gestus formidler spontanitet og improvisation, mens brug af ​​geometriske former og mønstre tilføjer struktur og orden til kompositionen.

Alt i alt kan forholdet mellem tegn og billede ses som en dialog mellem kunstnerens intuition og beskuerens fortolkning. En invitation til at engagere sig med maleriet på en legende og åben måde.

Vrå-udstillingen 2023
Installation af lertøjsfliser der stammer fra prøver og prototyper i forbindelse med udførelse af 2 større keramiske malerier til “Lysholt” en ny bygning i Ikast som dagtilbud for Ikast Brande Kommune.

Fotograferet på byggepladsen den 26. juli 2023